Saturday 26 March 2011

bab 4

Ceritera Qi .

            Yes ! Lagi dua page , and then , FREEDOM ! Yeahh , sakit kepala otak nak menghabiskan thesis ni . Dah tinggal dua page , lega giler beb . Baby are down down down down down ... lalala ... Kerana senang hati , aku menyanyi-nyanyi riang sambil menaip ayat-ayat penutup thesis aku ni .

            Betul kata mama , bila kita buat sesuatu kerja atas daya dan usaha sendiri , kepuasan yang dirasakan berlainan sekali . I can’t deny it, ma . You were  absolutely right . Qi takkan hampakan harapan mama dan papa . Qi janji ! Ewahh , cakap sorang-sorang lagi aku ni . Aku perhati sekeliling , nasib baik takde siapa . Kalau tak , mahunya aku ni di cop Mamat Sewel of The Year . Heee , mintak simpang !

            Tadi , semasa aku melewati kafe , aku ternampak Izwa and the gang . Aduh , silap jalan pulak . Tapi , sempat aku mengelak sebab dia dah ternampak si Aiman biol tu . Hah, dah tu pulak , si Izwa pun menahan Aiman yang tak sempat nak lari tu . Ha ha ha . Nasib kaulah , Aiman . Tepat tekaan aku . Memang si Aiman yang bagi nombor handphone aku kat maknyah opera tu . Ish ish ish , nyaringnya suara singa tu ! Sampai belakang pokok ni aku dengar . Izwa mengamuk sakan apabila ‘ditipu’ Aiman . Padahal memang betul pun nombor tu . Idea laundry machaa menyelamatkan aku ! He he he .Geliga bebeno otak mu ni , Qi ! Aiseyhh , air laut masin sendiri pulak ! Uishh , jauhnya aku ‘melayang’ .
           
            Aku meneruskan kerjaku . Tiba-tiba ...

            “Dey machaa ! Apa kau feeling sorang-sorang kat bawah pokok ni ? Sampai aku pun kau tak ajak . Teringat kat Izwa ke ...” Aiman yang entah dari mana hala , muncul dan menyergahku dari belakang . Terkejut cimpanzee aku dibuatnya . Dah tu , boleh pulak dengan rasa tak bersalahnya menyebut nama maknyah opera tu depan aku ? Kurang ajar punya mamat ! Memang dok menempah sup kasut dia ni . Kasut nike aku ni pulak , dah lama sangat aku tak sembur dengan fabreze , memang aroma dia , perghh ! Mengancam wa cakap lu !

            “Ohh , kau Aiman . Aku ingatkan anak badak manalah terlepas tadi . Eh , kau sebut nama Izwa tadi , aku teringat something lah . Wehh , sinilah ! Mana kau nak lari hah ? Celaka kau Aiman ! Yang pergi kasi nombor aku kat dia apehal ?!” Aiman yang menyedari angin kus-kus ku sudah tiba , mengangkat kaki terlebih dahulu .

            Ooo , nak ajak aku buat marathon ye ? Ahh , biarlah si Aiman tu . Malam karang , siap dia dengan aku . Sebilik pulak kan . Senang kerja aku ! Lagipun , dengan si maknyah opera tadi pun dah kena berdas-das rasanya . Hmm , sedar tak sedar , thesisku dah pun selesai ! Yay ! Amanlah hidup aku lepas ni . Tak payahlah aku pergi perpustakaan . Tak payahlah aku nak menghadap Mr. Wilson yang bertindak sebagai pengelola thesis aku ni . Lega hidup ! Weehoo !

            Setelah selesai , aku kemas barang-barangku . Netbook hadiah pemberian papa aku simpan dengan cermat . Pendrive yang bertali itu aku gantung di leherku . Langkah ku susun ke perpustakaaan untuk kali terakhir hanya kerana niat untuk mencetak thesisku yang entah berapa ribu muka surat itu . Aduh , berapa ratus pulak aku nak kena prepare ni . Hmm ...

            Tiba-tiba handphone ku berbunyi . Dari nada dering , pemanggilnya adalah mama . Agaknya kenapa ek ? “Hello , ya mama ... Ada kat library ... Hmm , Ahad ni ... Hah ? Kenapa pulak ? Along dengan Angah kan ada ? ... Tak lah , lagipun Qi balik Penang tu sekali-sekala je kan , diorang lagi arif pasal jalan-jalan kat Penang tu ... Hmm , yelah yelah ... Qi balik petang ni ... Lepas Asar , Qi bertolak ye ... Ye , mama jangan risau ... Mama sihat ke ? ... Qi sihat , alhamdulillah ... Rindu nak makan gulai tempoyak mama ... Mama masak ye ? ... Insya Allah Qi sampai dalam pukul 11 ... Qi tak singgah mana-mana ... Okay mama ... Ye Qi janji ... Take care , mama ... See you soon ... Waalaikumussalam ...” Alamak ... Baru ingat nak bersenang-lenang . Tengok-tengok , mama dah bagi job ? Nasib kau laa Qi .

            Yang kawan papa tu pun , nak datang vacation , wrong timing betullah ! Eh ,tak baik kau Qi . Diorang datang jauh-jauh , kau nak membebel pulak . Tetamu tu . Hmmm , sebab mama , aku sanggup ! Penang , tunggu ye . Jap lagi aku sampai ... 

2 comments:

  1. hoho...qi jumpa dgn jia dekat penang!
    bagus2...thumbs up 4 you!

    ReplyDelete
  2. yeaa . qi plak terpakse jd tour guide . eheheheh .

    ReplyDelete