Saturday 26 March 2011

bab 1

Ceritera Jia .
           
            Yes ! Finally . Exam dah habis . Fuhhh , penat bebeno nak tunggu final date . Hmmm , nak buat apa ya lepas ni ? Kerja ? agak-agak Mak Lang bagi tak aku kerja ? Huhh , kalau sehari tak membebel , tak sah . Ahhh , biarlah Mak Lang tu . Bukan dia kacau hidup aku pun . In fact , kalau takde dia , takde la sorang insane yang diberi nama Jia Zara Johari . Sedapnya nama . Nama sape la tu ek ? Aiseyhh , poyo ler pulok minah ni ! Ha ha ha .

            Aku tinggal dengan Mak Lang sejak aku kecil . Dari Mak Lang anak dara sampailah dia beranak tiga . Suami dia , aku panggil Uncle Mus . Mak Lang dah suruh aku panggil dia Pak Lang , tapi tak boleh . Rasa macam tak sesuwei pulak . Yelah , siapa suruh Mak Lang cari pakwe ala-ala Will Smith ? Err , memanglah dia tak cerah . Tapi , ayah Uncle Mus tu tak silap aku orang Cape Town kot . Pendek citer , Uncle Mus ni mix la . He he he . Pandai jugak Mak Lang cari .

            Aku baru saja menamatkan Sesi Peperangan Maut (SPM) . Haaa , Dahsyat tak cara aku akronimkan SPM tu ? He he he . Kawan-kawan aku tu , lagi teruk ! Ada ke patut , SPM tu jadi Sedia Pergi Mampus ?? Ha ha ha ! Memang kurang sopan si Afia tu . Cakap pasal Afia , she’s my best mate . Semua masalah aku dalam poket dia . Bagi kami , sharing is loving . So , everything about Jia Zara Johari ada dengan Afia Batrisyia dan semua pasal Afia Batrisyia adalah rahsia rasmi Jia Zara Johari .

            Okay . Enough about them . Semalam , Mak Lang ada cakap , “Jia , hari Jumaat ni , kita nak pergi vacation , okay ? So , make sure you pack your things earlier since I’m telling you now.
           
            “Hah ?? Vacation ? Ohh , so ni la planning Mak Lang and Uncle Mus yang Jia terdengar tu . Hmm , kita nak pergi mana ? Oversea ke ? Bestnye !”

            “Ha’ah . Keep  dreaming , Jia . Nak pergi oversea ? Lintas Penang Bridge tu pun over-the-sea jugak kan ?”

            “Alaa Mak Lang ni ! Jia serius la . Tengok ni , haa . Mana ada Jia main-main . Ohh, kita nak pergi Penang la ni .”

            “Yelah Cik Jia ooii , kita nak pergi Penang . Uncle Mus Jia tu , nak jumpa kawan lama dia .”

            “Kawan lama ? Uncle Mus ada kawan kat Penang ke Mak Lang ?? Jia tak tahu pun !”

            “Jia tak tanya .”
           
            “Mak Lang ni ! Suka sangat sakat Jia . Jia tahu la Jia blur .

            “Sedar takpe .”

            “Mak Langggg !!! Ishhh …”

            “Sudah , pergi start packing . Mak Lang pun banyak barang nak kena siapkan ni . Si Hykal tu , nama saja abang , tapi tak boleh harap . Semua ni , walid dia punya pasal . Bagi muka sangat kat budak tu .”

            “Yelah , Jia nak pergi packing la ni . Sabar separuh daripada iman Mak Lang !”

            Ohh yes ! Vacation ? Penang ?? Duduk hotel kat Penang , baru terasa macam ada makna . Yelah , ada laut , pantai , bunyi desiran ombak yang mendayu-dayu . Swimming pool ! Dekat KL ni , ada ke pun hotel yang ade pool ? Hehhh , mimpilah . Banyaknya benda nak kena buat !

            Penang ! I’m cominggg ! 

2 comments: