Saturday 26 March 2011

bab 3

Ceritera Jia .

            “Hykal , barang kau mana ? Cepatlah sikit , lembablah kau ni . Memang patut Mak Lang membebel kat kau . Bla bla bla ...” hmm , manalah Mak Lang tak bengang dengan anak teruna dia yang sorang ni , bersiap mengalahkan pompuan . Aku pun tak paham dengan kerenah si Hykal ni . Sejenak , Hykal datang menyergahku dari belakang .

            “Kak Jia ni ! Membebel macam mak nenek . Sabarlah , Hykal tengah charge PSP tadi .” Hykal bela diri .  Ada je alasan dia . Aku cepuk jugak mamat tak cukup umur ni kang !

            “Wei , bukan saja-saja Kak Jia nak bebel okay . Yang Hykal tu , bersiap mengalahkan mak andam bersolek , mana Kak Jia tak hangin  dik ooi ! Dah , mana beg kau ? Apa je barang kau yang nak sumbat dalam boot ? Bak sini akak nak susun .” Sudah malas mahu bertekak , aku arah si Hykal meletakkan beg pakaiannya ke dalam boot kereta untuk aku susun .

            Seketika kemudian , Uncle Mus datang menyapaku . “Jia , barang-barang semua dah susun ?” Uncle Mus bertanya .

            “Dah Uncle . Err , ada barang yang Uncle nak sumbat lagi ke ?” tu dia , ayat sempoi punya ! Alaa , Uncle Mus dengan aku , dah macam bapak dengan anak . Kamceng gitu . Tu yang sempoi semacam . He he he . Kalau nak tahu , kadang-kadang apa yang aku nak , aku mintak dengan Uncle Mus . Jarang sekali aku menyuarakan keinginanku terhadap sesuatu kepada Mak Lang . Bukan apa , lelaki ni  tak banyak kerenah . Nak pulak , Uncle Mus ni memang easy going . I like ! Cewaahhh , gedik sudah ! He he he .

            “Tak ada dah kot , Jia . Bolehlah tutup boot tu . Hmmm , dah . Jia pergi masuk , panggil Mak Lang dan adik-adik . It’s time to start our journey . Uncle takut sampai lambat pulak .” Arah Uncle Mus . Tanpa berlengah , aku masuk ke dalam rumah dan memanggil mereka semua .

            Aku jengah ke dapur . Sunyi . Aku lihat ada bakul berisi makanan ringan dan air kotak . Mungkin bekalan untuk perjalanan kami nanti . Aku perhati keadaan sekeliling untuk memastikan semuanya dalam keadaan sempurna . Pintu belakang sudah dikunci , checked ! Dapur gas dah tutup , checked ! Suis yang tak berkenaan , sudah dimatikan . Checked ! Setelah memastikan semuanya sempurna , aku capai bakul itu kemudian berlalu ke tingkat atas untuk mencari Mak Lang dan adik-adik .

            Sebelum sampai ke bilik Mak Lang , aku melintasi bilik anak-anak dara Mak Lang . Woihh ! Mandi perfume  ke apa ?! Wangi giler nak mampos ! “Adelia , Anya ! Korang ni , ya rabbi ! Seksa hidung Kak Jia ni , haa .” Yaa , aku membebel lagi . Aduhai budak-budak ni , kecik-kecik lagi dah pandai mengebat . Yang sorang darjah enam , yang sorang lagi , baru nak masuk darjah empat . Tapi perangai mengalahkan orang bekerja . Hai , nasib Mak Langlah dapat anak-anak yang “bijak” ni .

            Adelia dan Anya tersengih . Apa korang ingat lawa sangatlah sengihan korang tu ? Sabar Jia , sabar . Kemudian , Adelia bersuara , “Alaa Kak Jia , macam tak kenal kita orang , kan Anya , kan ? He he he ,” Keningnya dijongket-jongketkan . Ala-ala Ziana Zain gitu . Haa , lawa sangatlah tu .

            “Hmm , betul betul betul ! Kak Jia nak pakai sikit ? Meh sini Anya spray .” Sokong si Anya . Lepas tu , boleh pulak promote perfume tu ?! Bertuah punya adik !
Kedua-dua mereka mengekek apabila melihat aku mengelat dari terkena semburan perfume tu . Amboi , sakan gelak ye . Nanti korang . Siap korang Kak Jia kerjakan !

            “Weh weh ! Sudahlah . Walid suruh turun . Kita dah nak bertolak ni . Check suis lampu semua . Pastikan semua dah tutup . Tengok semua barang-barang yang nak bawak , ada tak . Karang tertinggal , Kak Jia tak tahu . Dah pesan ni ,” Aku berpesan pada anak dara berdua ni . Maklumlah , walaupun bukan kakak kandung , tapi aku dah anggap mereka macam adik kandung aku sendiri . Keselamatan mereka , keselesaan mereka , ku rasakan telah menjadi tanggungjawabku . Adelia dan Anya mengangguk . Kemudian , Mak Lang muncul di muka pintu .

            “Dah siap ke semua ? Jom , dah nak pergi ni .” Tanya Mak Lang .
           
            “Dah umi .”
            “Dah Mak Lang .”

            Kemudian , aku mengisyaratkan kepada Adelia dan Anya . Setelah kiraan tiga , kami bersama-sama menjeritkan nama Hykal . Aku tunjuk isyarat jari . 1 , 2 , 3 !

            “HYKAL ! Kita orang gerak dulu ! Bye !!”

            Hykal muncul dari biliknya dengan terkocoh-kocoh . Haa , tahu kalut . Tak habis-habis dengan PSP dia tu . Macam dia sorang je ada PSP dalam dunia ni !

            “Woi ! Sabarlah ! Umi ! Tunggu Hykal !”

            Dan kami pun memulakan perjalanan . Dalam kereta , aku dan Uncle Mus rancak bersembang . Mak Lang duduk di belakang . Pening kepala katanya . Hai Mak Lang , ada orang baru ke ? He he he . Macam-macam topik yang kami bualkan . Dari gosip , sampailah ke pentas politik . Pendek kata , semua yang kami bicarakan ada isi dan bukan sekadar berbual kosong . Memang best dapat pakcik or bapa macam Uncle Mus ! Walaupun Uncle Mus bukan pakcik kandungku , namun  aku akui , aku lebih rapat dengan Uncle Mus berbanding pakcik-pakcik kandungku yang lain .

            Hykal , Adelia dan Anya masing-masing dengan hal masing-masing . Hykal sudah semestinya dengan PSP . Adelia sudah pandai bertexting dengan Mr. Mystery . Hmm , Anya pula dengan gameboynya . Atas dasar kasihan , Uncle Mus membelikan Anya gameboy . Takut Anya terasa disisihkan kerana melihat aku ada segala-galanya , Hykal dengan PSPnya , dan Adelia dengan handphonenya .

            Dan mereka semua dengan hal masing-masing sampailah ke destinasi . Aku pula menemani Uncle Mus berbual untuk mengelakkan Uncle Mus dari rasa mengantuk .

No comments:

Post a Comment